A EMPATÍA NA ORIENTACIÓN LABORAL
“As tres cuartas partes das
miserias e malos entendidos no mundo rematarían se as persoas se puxesen nos
zapatos dos seus adversarios e entendesen o seu punto de vista”
(Mahatma
Gandhi)
Dentro dos condicionantes da comunicación, atopámonos
elementos que, correctamente utilizados, poden marcar a diferenza entre unha
comunicación eficaz e unha comunicación deficiente. Estes elementos son : A empatía,
A escoita activa e a asertividade.
![]() |
Falaremos nesta ocasión da empatía, que é, distinción coa simpatía, como fomentala no noso traballo como orientadores/as laborais e vantaxes e desvantaxes que nos ofrece.
QUE É TER EMPATÍA
A empatía é a capacidade persoal para conectar cos sentimentos e as emocións dos demais. Trátase
de comprender os seus argumentos e os seus puntos de vista. Non se trata de estar de acordo
en todo coa outra persoa nin deixar a propia identidade pola da persoa, senón
de pórse nos zapatos da outra vendo a súa perspectiva da situación e todo o que
esta lle xera tanto emocional como persoalmente.
![]() |
EMPATÍA |
Para que se poida dar a empatía, os límites do propio eu deben de ser flexibles e receptivos.
A empatía ten dous compoñentes:
Ø
Empatía afectiva: ser capaz de sentir o que outras
persoas están sentindo.
Ø
Empatía cognitiva: ser capaz de sentir o que outras
persoas están pensando.
A empatía
permítenos coñecer e comprender mellor ás persoas, a través do trato cotiá
obtendo unha maior colaboración e entendemento en todos os escenarios da nosa
contorna.
O valor da empatía desenvolve en
nós a capacidade de motivar e canalizar
positivamente ás persoas.
DIFERENCIAS
ENTRE EMPATÍA E SIMPATÍA
A simpatía é un proceso que nos permite
sentir os mesmos estados emocionais que senten os demais, comprendámolos ou
non. Con todo, a simpatía é un proceso puramente emocional, que ten coa empatía
unha relación indirecta pero con diferenzas substanciais.
Coa simpatía podemos achegarnos aos
sentimentos da persoa receptora e chegar a pórnos ao seu favor, pero sen
necesidade de comprendelos. A empatía é algo diferente porque nos implicamos
emocionalmente, e por iso entendemos os sentimentos dos demais, porque os
sentimos como propios ademais de comprendelos coas nosas mentes. Pero ademais, e fundamentalmente, a empatía inclúe a comprensión das perspectivas, pensamentos, desexos e crenzas alleos.
Por dicilo dun xeito literario, sentímolos cos nosos
corazóns e comprendémolos coa nosa mente.
A
simpatía é un pobre substituto da empatía.
COMO FOMENTAR A EMPATÍA
Hai algúns
elementos que poden axudarnos a desenvolver a empatía no desempeño das funcións
como orientador ou orientadora laboral. Entre eles:
Ø
Sorriso: o sorriso xera un ambiente de
confianza e cordialidade.
Ø
A serenidade: mostrar serenidade e calma fai
que a persoa interlocutora se sinta tranquila e o ambiente sexa máis relaxado.
Ø
A escoita activa: escoitar con atención e entender
o que a outra persoa nos di para poder establecer un feedback. Non se trata de oír,
senón de escoitar e entender.
Ø
Evitar demostrar presa: aburrimento, cansazo, dar
respostas tallantes ou distraerte noutras cousas; ademais de ser unha falta de
respecto, evitándoas lógrase autodominio e demóstrase interese polas persoas.
Ø
Non prexulgar: non se debe facer un xuízo
prematuro das persoas porque fai que cambie a disposición de cara a elas.
Ø
Entenderse a un mesmo: Para entender as demais persoas primeiro debemos
entendernos a nós mesmos.
Ø
Animar: non se debe esquecer infundir
ánimo con palabras, unha palmada no ombreiro ou un xesto amable, sobre todo se
a persoa ten problemas.
VANTAXES E DESVANTAXES DA EMPATÍA
NA ORIENTACIÓN LABORAL
Aínda que existen algunhas desvantaxes, son moitos e moi
bos os beneficios das persoas orientadoras con capacidade de empatizar.
As persoas empáticas están moito máis adaptadas aos sutís sinais sociais que indican o que outros necesitan ou queren, son
colaborativas, dialogantes, adáptanse con facilidade aos cambios e evitan os
prexuízos e etiquetas nos seus usuarios e usuarias.
As persoas empáticas, séntense mellor consigo mesmo, fomentan
o desenvolvemento emocional, conectan rapidamente cos demais, facilitando que
as relacións interpersoais sexan mais cómodas e mais sinxelas.
Empatizar é ver as cousas dende a perspectiva
doutra persoa, non buscar solucións.
Pola contra, ser unha persoa altamente
empática tamén, pode ter as súas desvantaxes. Unha
persoa empática é moi consciente de todo o que a rodea, percibindo situacións
que outras persoas non perciben. Esas situacións son, a miúdo, tristes e
dolorosas obrigando á persoa a vivir emocións e a experimentar sentimentos
difíciles de asumir.
Moitas veces, as persoas cun nivel de empatía
alta asumen as emocións das persoas que as rodean ata o punto de antepor a
asunción dos sentimentos das demais persoas aos seus propios, ocasionándolles
problemas persoais de
difícil solución.
CONCLUSIÓNS
Como ben indica Daniel Goleman, de todas as
competencias da intelixencia emocional, a empatía é a fundamental, para comprender e apreciar os sentimentos das
demais persoas. É a dimensión base para todas as competencias sociais que
son importantes no ambiente laboral.
Vivir o valor da empatía é algo sinxelo se
nos detemos a pensar un pouco nos demais e aprendéramos a actuar favorablemente
en todas as circunstancias. As persoas empáticas saben escoitar, son
tolerantes, sensibles e brindan axuda baseada na comprensión das necesidades e
os sentimentos dos demais.
Por este
motivo, podemos concluír que a empatía é un valor indispensable en todos os aspectos da nosa vida e, sen el, sería moi
difícil enriquecer as relacións interpersoais. Quen se preocupa por vivir este
valor, cultiva simultaneamente entre outros: confianza, amizade, comprensión,
xenerosidade, respecto e comunicación. .
Para rematar, deixo por aquí, un pequeno
vídeo de Elsa Punset que aborda a empatía e o altruísmo como motores
fundamentais na historia evolutiva da nosa especie. Espero que sexa do voso
interese.
Comentarios
Publicar un comentario